Coretan si gadis kecil dengan dunia besarnya .



Tuesday, 9 October 2012

keluhan hati



Hello wello sello thre :)

assalamualaikum. i am back ! i am back . and i am awesome !

[*chop ! apa aku merepek ni =..=]

ehem..ehem..

pejam kelip pejam kelip, eh dah nak dekat SPM dah . yep SPM !!
seram ka bunyinya ? tak seram lah bagi yang telah lalui , tapi ia nya seram bagi pelajar yang AKAN menduduki peperiksaan BESAR ni.. SANGAT!!

bila SPM dah nak dekat pasti ramai pelajar spm yang berubah kan ? contohnya dari segi pembelajaran , sekarang ni semua pelajar spm tengah strugle kan ? dan pastinya sekarang ni ramai pelajar spm yang mulai menjaga adap percakapan mereka dengan orang yang lebih tua dari mereka kan ? [ say it yes  ! haha ]

But for me, thre is  a little bit different , for me bila tahap kesabaran dah habis dan bila hati ini tidak boleh menahan akan perasaan yang terbuku di dalam dada maka meledak la ia seperti gunung berapi  !
kenapa aku cakap macam ni ? sebab seorang guru yang bernama [rahsia] telah menguji tahap kesabaran ku selama 1 tahun 10 bulan ini !

Maaf , awal kata yang hanya mampu aku katakan . Bukan niat ku untuk bersikap kurang ajar tapi aku cuma menjawab apa yang di tanya , tapi kenapa harus kau[cikgu] yang panas ? ada sedikit kemuskilan di situ .

Menjadi seorang guru tidakla muda seperti yang disangka , yep dan aku akui itu,
menjadi seorang guru memang besar tanggungjawab nya, menjadi seorang guru haruslah mendoakan kesejahteraan muridnya , menjadi  seorang guru haruslah punya sikap yang amanah , menjadi seorang guru haruslah mempunyai sikap yang berdedikasi , sabar dan berakhlak .

kenapa ?

kerana seorang guru itu bak ibubapa kedua kepada murid di sekolah , jika guru itu tidak baik akhlaknya maka tidak baiklah akhlak muridnya. murid akan mencontohi gurunya, kenapa ?
itulah sikap remaja sebenarnya bila mencari identiti sebenar mereka .

[*aku merepek lagi]

seorang guru yang hanya mengambil kesempatan atas pelajar nya adalah tidak bertanggungjawab.
seorang guru yang hanya mendoakan keburukan dengan menggunakan kata kesat dan menyumpah muridnya adalah tidak berakhlak baik.
seorang guru yang hanya mementingkan diri sendiri dan mengambil kesempatan atas apa yang di amanah kan adalah seorang yang tidak amanah .

menjadi guru memang mudah dan senang , namun menjadi guru juga  mempunyai tanggungjawab yang sangat berat.

sekiranya guru itu hanyalah makan gaji buta , dan mengambil kesempatan atas kemudahan maka HARAMlah duit gajinya itu.

so , aku tak memang tak salahkan kerajaan jika kerajaan cakap yang '' guru malaysia tidak berkualiti"
kerana sesetengah guru memang tiada kualiti nya.





No comments:

Post a Comment